Παρασκευή 24 Νοεμβρίου 2023

Μαύρες πεταλούδες [Σχολιασμός σειράς]

 Μαύρες πεταλούδες, μια πολύ καλή γαλλική mini σειρά στο Netflix που ενώ φαίνεται ότι αφορά serial killer δεν είναι μόνο αυτό. Αν εξαιρέσουμε κάποιες μικρές σκηνοθετικές ατέλειες, η σειρά στο σύνολο της είναι προσεγμένη, ενδιαφέρουσα, με ανατροπές και καλές ερμηνείες. Κινείται σε διάφορα επίπεδα όπως τη βία κατά των γυναικών, τα τραύματα κατά τη παιδική ηλικία που γιγαντώνονται στην ενήλικη ζωή δημιουργώντας ψυχοπαθείς προσωπικότητες σε διάφορους βαθμούς αλλά κυρίως επικεντρώνεται σε μια ιστορία τόσο μεγάλης  αγάπης που αναρωτιέσαι κατά πόσο είναι  υγιής…

Παρασκευή 10 Νοεμβρίου 2023

Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού [Σχολιασμός ταινίας]

Η μεγαλειώδης ταινία του Μάρτιν Σκορτσέζε με ένα δυνατό θέμα που πρωτοτυπεί παρουσιάζοντας  πλούσιους Ινδιάνους που κρατάνε τα δικαιώματα της γης τους παίρνοντας τεράστια έσοδα χωρίς να δουλεύουν μιας και η γη τους βγάζει πετρέλαιο, τον μαύρο χρυσό. Δεν  πρωτοτυπεί μόνο σε αυτό αλλά και στο ότι οι λευκοί προσπαθούν να τους εκμεταλλευτούν και εντέλει να τους σκοτώσουν αφού πρώτα όμως παντρευτούν τις γυναίκες τους και κληρονομήσουν τα δικαιώματά της γης τους! Δεν έχουμε, λοιπόν, μάχες με Ινδιάνους όπως στα κλασικά γουέστερν αλλά ένα γκανγκστερικό σχέδιο αφάνισης αυτών!  Αυτό είναι το πρώτο δυνατό χαρτί του Σκορτσέζε. Το δεύτερο δυνατό χαρτί του είναι οι αγαπημένοι του πρωταγωνιστές Ρόμπερτ ντε Νιρο και Λεονάρντο ντι Κάπριο. Αλλά αυτή που κλέβει την παράσταση και γεμίζει την οθόνη με τη σπαραχτικά χαμηλόφωνη ερμηνεία της είναι η Λίλι Γκλάντστοουν στον ρόλο της  Ινδιάνας, συζύγου του Ντι Κάπριο. Στο βλέμμα της υπάρχουν καταποντισμένα όλα τα δεινά της φυλής της περιβεβλημένα με μια «πολύχρωμη κουβέρτα»απίστευτης στωικότητας. Ο Ντι Κάπριο και ο Ντε Νιρο αναμενόμενα εξαιρετικοί, ο Ντι Κάπριο, όμως, σε κάποιες σκηνές υπερβάλει στην ερμηνεία του υιοθετώντας  μια καρτουνίστικη γκριμάτσα που δεν τη χρειαζόνταν.  Η σκηνοθετική μαεστρία του Σκορζέσε σε κάθε πλάνο της ταινίας είναι δεδομένη αλλά δεν σταματά να μας εκπλήσσει χαρίζοντας  μας προς το τέλος μια ευφυέστατη αυτοαναφορά στο μέσο που του δίνει τη δυνατότητα να δημιουργεί ψυχαγωγώντας τον κόσμο αλλά χωρίς όμως να μπορεί να τον αλλάξει… 

Τρίτη 31 Οκτωβρίου 2023

Bodies [Σχολιασμός σειράς]

Bodies, μια πολύ καλή σειρά 8 επεισοδίων στο Netflix που συνδυάζει υπέροχα όλα τα είδη, με εξαιρετικό μοντάζ: επιστημονική φαντασία, αστυνομικό θρίλερ , κοινωνικό δραμα και ενώ σε βάζει να ψάχνεις με έντονο ενδιαφέρον, νοητικά, τι συμβαίνει γιατί θεωρείς ότι στοχεύει στο μυαλό σου, τελικά η ουσία της σειράς βρίσκεται στη πανανθρώπινη αξία της αγάπης: όλα ξεκινάνε και τελειώνουν στην αγάπη! Όταν αυτή δεν είναι εκπεφρασμένη και συγκεκριμένα η αγάπη της μάνας προς το παιδί της αλλά και γενικά η αγάπη προς το παιδί τότε ο κόσμος μπορεί να καταστραφεί!  Ταξίδια στο χρόνο, συνομωσίες, διαφθορά, αιρέσεις, όλα σε έναν ατέρμονα κύκλο που σου ακυρώνει τη γραμμικότητα του χρόνου για να σου πει ένα απλό πράγμα: αν δεν αγαπηθείς θα καταστρέψεις και το σλόγκαν “ know you are loved” πάνω σε συντρίμμια δεν πετυχαίνει γιατί θα έπρεπε να είναι «feel you are loved” . 

Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου 2023

Οπενχάιμερ [Σχολιασμός ταινίας]

Οπενχάιμερ του Κρίστοφερ Νόλαν. Άρτια τεχνικά ταινία, με τα δείγματα (κινηματο)γραφής του Νόλαν στο αποκορύφωμά τους. Παρακολουθούμε πολιτικούς  και επιστήμονες να διαξιφίζονται εις βάρος της ανθρωπότητας. Υπέροχος ο Κίλιαν Μέρφι (Οπενχάιμερ). Δεν θα μπορούσε να κάνει καλύτερη επιλογή, ο Νόλαν,  για τον κεντρικό του ρόλο από τον Κίλιαν Μέρφι. Αυτός ο ηθοποιός είναι από μόνος του μια ανεξιχνίαστη προσωπικότητα οπότε μπορούσε να αποδώσει τον Οπενχάιμερ όσο πιο αντιφατικά γίνεται. Πως να ξεχάσουμε άλλωστε την ερμηνεία του  ως Τόμας Σέλμπι στους Peaky Bliders. Ο σκηνοθέτης σε συνδυασμό με τον πρωταγωνιστή του κατάφερε να μας βάλει στο μυαλό του «πατέρα» της ατομικής βόμβας με καθηλωτικό τρόπο και να δούμε τα επιτεύγματά του μέσα από τα μάτια του. Ακόμα και τις συνέπειες της ατομικής βόμβας στη Χιροσίμα τις βλέπουμε στο μυαλό του όπως τις σκέφτεται αλλά όχι όπως τις νιώθει. Δεν βλέπουμε τη ψυχή του Οπενχάιμερ και αυτό εξαιτίας του Κίλιαν Μέρφι που είτε δασκαλεμένος από τον Νόλαν είτε όχι, το ιδιαίτερο (σχεδόν άφυλο), αινιγματικό του πρόσωπο δεν θα μας άφηνε ποτέ να δούμε τη ψυχή του ήρωα ή μάλλον αντι-ήρωα στη προκειμένη περίπτωση. Το κινηματογραφικό αυτό έπος του Νόλαν όπως το χαρακτηρίζουν πολλοί είναι μια άκρως εγκεφαλική ταινία κατά τη γνώμη μου, και όχι αριστούργημα γιατί «συνομιλεί» μόνο με το μυαλό μας, δεν «φτάνει» στη ψυχή μας.  Αν ήταν έτσι όμως ο πραγματικός Οπενχάιμερ τότε η ταινία πέτυχε διάνα.

Δευτέρα 28 Αυγούστου 2023

Η Ανωμαλία [Σχολιασμός βιβλίου]

Η Ανωμαλία, του Ερβέ Λε Τελιέ. Πρέπει να είμαι από τους λίγους που δεν με ενθουσίασε αυτό το βιβλίο. Ενώ είναι ενδιαφέρον, έξυπνο, σαρκαστικό και με πολλές αναφορές σε ταινίες, βιβλία, πραγματικά πρόσωπα και καταστάσεις, κάτι στη δομή του, κάτι στη σύνδεση όλων των ειδών μυθιστορήματος που χρησιμοποιήθηκαν, κάτι στην ολοκλήρωση της πλοκής και στη συρραφή των ιστοριών δεν το απογείωσε κατά την άποψή μου. Δεν δόθηκε καθαρά και αποκαλυπτικά η εικόνα του παζλ που έφτιαχνε ο συγγραφέας κολλώντας ανόμοια κομμάτια μεταξύ τους με επιδεξιότητα και ευφυΐα μεν αλλά χωρίς να τον ενδιαφέρει ιδιαίτερα το τελικό αποτέλεσμα. Μάλλον δεν στόχευε να δημιουργήσει παζλ αλλά κολάζ επιστημών, θρησκειών και θεωριών επιστημονικής φαντασίας πάνω σε έναν καμβά μυθιστορήματος. Ίσως βέβαια αυτό πρεσβεύει η διεθνής λογοτεχνική ομάδα OULIPO (εργαστήρι δυνητικής λογοτεχνίας, «ένα σοβαρό παιχνίδι έξυπνων ανθρώπων») στην οποία είναι πρόεδρος. Αντικειμενικά είναι ένα «μοντέρνο» βιβλίο που αξίζει να διαβαστεί, ένα έργο μοντέρνας τέχνης που ο καθένας το εκλαμβάνει με τα δικά του αισθητικά και διανοητικά κριτήρια. Ίσως να είχα ενθουσιαστεί περισσότερο αν δεν είχα διαβάσει το κορυφαίο βιβλίο: Ο Κόσμος της Σοφίας, του Γιοστέιν Γκάαρντερ.

Τρίτη 15 Αυγούστου 2023

Η μεγάλη χίμαιρα [Σχολιασμός βιβλίου]


Η μεγάλη χίμαιρα, του Μ. Καραγάτση. Πρώτη επαφή με έργο του Καραγάτση και αναρωτιέμαι πως τόσα χρόνια δεν επιδίωξα  να τον διαβάσω ενώ τον γνώριζα. Υπέροχη, ατόφια λογοτεχνία και ένα εξαιρετικό ψυχογράφημα για μια μοιραία ηρωίδα που ενσαρκώνει τον έρωτα και τον θάνατο μαζί. Λυρικά δραματικές περιγραφές στοιχείων της φύσης και κυρίως της θάλασσας αλλά και περιγραφές ανθρώπων σε μια ολότητα που αποκαλύπτουν μια δύναμη, μια ενέργεια που τα διαπερνά όλα και καθορίζει τις ζωές των, έρμαιων των παθών τους, ανθρώπων. Μόνο ένα τόσο δυνατό και «βαθύ» κείμενο θα μπορούσε να αποδώσει τόσο συνταρακτικά τη τραγικότητα των ανθρώπων που παλεύουν με τη φύση μέσα τους πέφτοντας ηττημένοι ενώ έχουν καλλιεργήσει το πνεύμα τους που θα μπορούσε να τους σώσει αλλά τελικά τους κάνει να βιώνουν ακόμα πιο επώδυνα τις ολέθριες συνέπειες και να οδηγούνται στον θάνατο.  Σπουδαία λογοτεχνία!

Τρίτη 1 Αυγούστου 2023

The end of the f***ing world [Σχολιασμός σειράς]


The end of the f***ing world, σειρά 2 σεζόν με 20λεπτα επεισόδια στο Netflix. Δυο «τρελά» 17χρονα, ένα αγόρι και ένα κορίτσι, ο Τζέιμς και η Αλύσια, με οικογενειακά προβλήματα που τα έχουν στιγματίσει και τους έχουν δημιουργήσει ψυχικά τραύματα, συναντιούνται και τα αποτελέσματα είναι καταστρεπτικά! Με εφηβική αυθάδεια επιπολαιότητα, παραβατικότητα και άγνοια κινδύνου  διαλέγουν τον πιο δύσκολο δρόμο προς την ενηλικίωση τους. Προσπαθούν να βρουν τον εαυτό τους και τη θέση τους στον κόσμο με τραγελαφικό τρόπο. Όλες οι σκηνές είναι καλογυρισμένες με το τραγικό και το κωμικό στοιχείο να συνυπάρχουν. Δεν μπορείς να μην αγαπήσεις αυτά τα παιδιά, να μην τα συμπονέσεις, θέλεις να ζήσουν μαζί, να στηρίζουν ο ένας τον άλλον για να αντέξουν τη μοναξιά τους ελλείψει γονεϊκής αγάπης και οικογενειακής θαλπωρής. Όλοι οι ρόλοι της σειράς είναι γραφικοί για να τονίσουν το παράλογο του μικρόκοσμού τους! Οι πρωταγωνιστές Άλεκ Λόθερ και Τζέσικα Μπάρντεν είναι καταπληκτικοί, ειδικά η Τζέσικα Μπάρντεν ερμηνεύει την Αλύσια με έναν τρόπο κυρίαρχο και σαρωτικό που όλοι οι άλλοι συντονίζονται στον δικό της ρυθμό και ο θεατής δεν μπορεί να πάρει τα μάτια του από το πανέξυπνο, γεμάτο οργή και θλίψη μουτράκι της! Μια σειρά που κλείνει αυθάδικα το μάτι στον «τακτοποιημένο» κόσμο των ενηλίκων. 

Τετάρτη 26 Ιουλίου 2023

Το μπλε καφτάνι [Σχολιασμός ταινίας]

Το μπλε καφτάνι, της Μαριάμ Τουζανί.Ένας ύμνος προς την αγάπη που παρά τις ανθρώπινες αδυναμίες και πάθη στέκεται  αμόλυντη και ευλογημένη. Μια ταινία που καταφέρνει - με απλό τρόπο: με ένα μπλε χρώμα, με μια κάμερα που εστιάζει σε τρία μόνο πρόσωπα, με χέρια που ράβουν περίτεχνα, με βλέμματα γεμάτα λόγια, με έναν αργό ρυθμό που σε υπνωτίζει μαγευτικά - να σε κάνει να συναισθανθείς κάτι μεγαλειώδες απλό, την αγάπη. Εξαιρετικές ερμηνείες, υπέροχα κάδρα, ωραίοι ηθοποιοί, χωρίς ιδιαίτερη πλοκή, χωρίς τίποτα το κραυγαλέο, χωρίς καμία επιτήδευση, με φόντο μια κοινωνία που κάνει δειλά δειλά τα βήματα προς την απελευθέρωση της σε διάφορα επίπεδα… ίσως αυτές οι κοινωνίες να μπορούν να «γεννήσουν» τέτοιες ταινίες. Έτσι «ράβεται στο χέρι» ένας ουσιαστικός κινηματογράφος που θέλει να πει ένα μόνο πράγμα αλλά να το πει μιλώντας κατευθείαν στην ψυχή του θεατή του.

Πέμπτη 20 Ιουλίου 2023

Ιντιάνα Τζόουνς και ο δίσκος του πεπρωμένου [Σχολιασμός ταινίας]

Όταν πας σε θερινό σινεμά γνωρίζοντας τι ταινία θα δεις και όντως βλέπεις ακριβώς αυτό που περίμενες τότε απολαμβάνεις μια ωραία βραδιά σαν να είσαι με παλιούς φίλους. Αυτή είναι η αίσθηση που σου προκαλεί η τελευταία ταινία «Ιντιάνα Τζόουνς και ο δίσκος του πεπρωμένου» που αποτίει φόρο τιμής και σεβασμό στις προηγούμενες. Ένας Ιντιάνα Τζόουνς (Χάρισον Φορντ) που μπορεί να μην έχει την ενέργεια και την σπιρτάδα των νεανικών του χρόνων αλλά αυτό δικαιολογείται άψογα όχι μόνο λόγω των χρόνων που τον βαραίνουν αλλά και σεναριακά λόγω των βασάνων της οικογενειακής του ζωής. Ακόμα και καταπονημένος όμως εξακολουθεί να τραβάει τα βλέμματα πάνω του. Την ενέργεια και το πάθος για περιπέτεια την παίρνει τώρα, σαν σκυτάλη, η βαπτιστήρα του που ως εκπρόσωπος της νέας γενιάς παρουσιάζεται παραδόπιστη και ιδιοτελής αφού σκοπός της είναι το εύκολο χρήμα μέσω ξεπουλήματος της ιστορίας. Εδώ «εκμοντερνίζεται» η ταινία, έρχεται κατά κάποιο τρόπο στο σήμερα που όλα θυσιάζονται στο βωμό του χρήματος ενώ διαφαίνεται ταυτόχρονα και η νοσταλγική διάθεση προς τις αξίες του παρελθόντος όπως τη διάσωση κειμηλίων της ιστορίας για την οποία τόσο πολύ αγωνίζονταν ο αγαπημένος μας αρχαιολόγος. Το παλιό με το νέο συγκρούεται για να βγει νικητής η ιστορία και μάλιστα με έναν αρχαιοελληνικό αέρα που φυσά ανά τους  αιώνες. Ο σκηνοθέτης Τζέιμς Μάνγκολντ μαζί με τον δικό μας σπουδαίο διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ κράτησε όλα τα στοιχεία του Σπίλμπεργκ που έκανε τα προηγούμενα Ιντιάνα Τζόουνς τόσο πετυχημένα αλλά το ότι δεν έχει πάει τόσο καλά εισπρακτικά, μάλλον φταίει η εποχή μας που ζητάει κάτι φρέσκο, κάτι καινούργιο, όχι άλλο ένα σίκουελ.  Δεν παύουν όμως να υπάρχουν τα στοιχεία που κάνουν αυτή τη συνέχεια απολαυστική όπως νοσταλγία, αγάπη, σεβασμός με επίτευγμα την εκμηδένιση του χρόνου: σαν να μην έχει περάσει χρόνος από την πολυαγαπημένη πρώτη ταινία της χαμένης κιβωτού.  

Τετάρτη 5 Ιουλίου 2023

Τα κορδόνια [Κριτική βιβλίου]

Ένα μικρό μυθιστόρημα σε έκταση αλλά αρκετά βαθύ σε ανάλυση ψυχής που διαβάζεται εύκολα με λόγο απλό αλλά βαθυστόχαστο σε αρκετά σημεία. Μια οικογένεια, ο  άντρας, η γυναίκα και τα δυο τους παιδιά, όλες πονεμένες ψυχές μετά την απιστία του άντρα, την εγκατάλειψη τους από αυτόν για τέσσερα χρόνια και μετά την επιστροφή του και την επανασύνδεση της οικογένειας. Κάθε πράξη και μια συνέπεια που πρέπει να αξιολογηθεί. Ένα τίμημα που πρέπει να πληρωθεί. Παρουσιάζονται λοιπόν οι οπτικές γωνίες όλων των μελών και αυτό το καθιστά ολοκληρωμένο και σημαντικά ενδιαφέρον. Το βιβλίο ξεκινάει με το πως το βίωσε η γυναίκα ξεδιπλώνοντας τον πόνο της, στη συνέχεια απολογείται ο άντρας  ο οποίος συνειδητοποιεί  τον πόνο που προκάλεσε κυρίως στη γυναίκα του αλλά κανείς από τους δυο δεν συνειδητοποιεί  πως το βίωσαν τα παιδιά για αυτό και στο τέλος έρχονται τα παιδιά σαν τυφώνας που καταστρέφει ότι βρει στο διάβα του. Τα κορδόνια, σε αυτή την οικογένεια, δεν είναι λοιπόν αρκετά να δέσουν αυτές τις ψυχές ενωμένες και αγαπημένες και να πορευτούν στη ζωή αλώβητες παρά τα λάθη και τις αδυναμίες τους. Λύνονται με το παραμικρό και κάνουν τα πατήματα τόσο αβέβαια και ασταθή που προτιμάς να πετάξεις τα παπούτσια, όπως έκαναν τα παιδιά, που κατέστρεψαν ότι τους δέσμευε με το παρελθόν με την ελπίδα μήπως ξαναχτιστεί κάτι καινούριο πιο σταθερό, πιο αληθινό.