Τετάρτη 5 Ιουνίου 2024
Θάλασσα, Θάλασσα [Σχολιασμός βιβλίου]
Παρασκευή 10 Μαΐου 2024
Ρίπλεϊ [Σχολιασμός σειράς]
Ρίπλεϊ, η ασπρόμαυρη σειρά που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από το χρώμα ή τους λαμπερούς πρωταγωνιστές Ματ Ντέιμον και Τζουντ Λο της ταινίας «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» του 1999. Εξαιρετική φωτογραφία, υπέροχα κάδρα, πολύ καλές ερμηνείες ειδικά του πρωταγωνιστή Αντριου Σκοτ μας κεντρίζουν εκ νέου το ενδιαφέρον για αυτόν τον αντί ήρωα της Πατρίσια Χάισμιθ που από πλαστογραφίες και κομπίνες μεταπηδά άνετα σε δολοφονίες προκειμένου να ζει πλουσιοπάροχα κλέβοντας την ταυτότητα του πλούσιου «φίλου» του. Το άδειο βλέμμα, το ανέκφραστο πρόσωπο με το ψεύτικο χαμόγελο στην ερμηνεία του Σκοτ μας παραδίδουν μια ψυχοπαθή προσωπικότητα που με απαράμιλλη ψυχραιμία και παντελή έλλειψη συναισθημάτων ξεγλιστράει από δύσκολες καταστάσεις που απειλούν να τον ξεσκεπάσουν. Το μικρό πέρασμα του Μάλκοβιτς (έχει ερμηνεύσει παλιά τον Ρίπλεϊ σε πιο μεγάλη ηλικία) μας κλείνει το μάτι αφού είναι σαν συναντάει ο ηλικιωμένος Ρίπλεϊ τη νεότερη εκδοχή του και να τον βοηθάει στην πανουργία του ακόμα περισσότερο. Αν παραλείψουμε κάποιες αστοχίες (συγκεκριμένα στις δολοφονίες και στη μεταμφίεση του Ρίπλεϊ) μπορούμε να πούμε ότι είναι μια πολύ καλή, προσεγμένη σειρά με άρτιες στιλιστικά σκηνές που παρά τους αργούς ρυθμούς της (μας δίνει αρκετό χρόνο να τη περιεργαστούμε σαν έργο τέχνης) η αισθητική και η ποιότητά της μας αποζημιώνει δεόντως.
Παρασκευή 5 Απριλίου 2024
Λυκοχαβιά [Σχολιασμός θεατρικής παράστασης]
Σάββατο 30 Μαρτίου 2024
Ο δάσκαλός μου το χταπόδι, [Σχολιασμός ντοκιμαντέρ]
Δεν περίμενα ποτέ ότι θα έβλεπα ντοκιμαντέρ σαν να βλέπω ταινία, δεν περίμενα ότι θα το σκεφτόμουν μέρες μετά και θα αναρωτιόμουν πόσο δυνατή μπορεί να είναι η ιστορία ενός ανθρώπου με ένα χταπόδι. Παρακολουθούμε τη σχέση αυτή αλλά και γενικότερα την ζωή ενός χταποδιού που ξεπερνά όλες τις δυσκολίες του βυθού μέσα από τη κάμερα ενός κινηματογραφιστή, του Craig Foster, που βουτάει κάθε μέρα για να συναντήσει το δικό του χταπόδι. Σαν ένας μεγάλος πρίγκιπας που εξημερώνει και γίνεται φίλος με ένα χταπόδι αντί μια αλεπού! Το αξιοθαύμαστο είναι ότι αυτός ο άνθρωπος έμαθε τόσο πολλά από το χταπόδι που τον βοήθησαν να καλυτερέψει τη ζωή του και κυρίως τη σχέση με την οικογένειά του και να δώσει τα καλύτερα μαθήματα ζωής στο παιδί του. Η κινηματογράφηση του μας χαρίζει υπέροχες εικόνες βυθού, μας γεμίζει συναισθήματα και μας θυμίζει πόσο ευεργετικά δρα η φύση μέσα μας γιατί δεν είμαστε επισκέπτες της αλλά μέρος της. Είμαστε κομμάτι της που όσο ζούμε αποκολλημένοι από αυτήν τόσο θα δυστυχούμε.
Παρασκευή 15 Μαρτίου 2024
Υπέροχες μέρες [Σχολιασμός ταινίας]
Κυριακή 3 Μαρτίου 2024
May December [Σχολιασμός ταινίας]
May December, ταινία του Τοντ Χέινς με Τζούλιαν Μουρ και Νάταλι Πόρτμαν. Η ταινία είναι υποψήφια για Όσκαρ σεναρίου. Η Τζούλιαν Μουρ υποδύεται την Γκρέισι που στα 32 της ερωτεύτηκε το 13χρονο Τζο, μπήκε στη φυλακή για αποπλάνηση ανηλίκου, γέννησε το παιδί του και στη συνέχεια έκανε μαζί του οικογένεια και αλλά δυο παιδιά. Έρχεται η Νάταλι Πόρτμαν, 20 περίπου χρόνια μετά, ως ηθοποιός που θέλει να την υποδυθεί και μπαίνει στη ζωή της για να μάθει λεπτομέρειες και να καταλάβει τη ψυχοσύνθεση της. Ενώ όλα τα στοιχεία φαίνονται ενδιαφέροντα από τις πρωταγωνίστριες, το σενάριο μέχρι και τη μουσική που προετοίμαζε για κάτι που δεν ήρθε ποτέ τελικά η ταινία δεν κατάφερε να φτάσει κάπου, σαν να έχασε τον προσανατολισμό της επενδύοντας μόνο στις εξαιρετικές πρωταγωνίστριες, χωρίς να καταλάβουμε τελικά ποιος ήταν ο σκοπός του σκηνοθέτη. Σαν να θαμπώθηκε από τις λαμπερές του πρωταγωνίστριες και να έμεινε μόνο στα κοντινά πλάνα τους και στις κοινές σκηνές αυτών χωρίς να πάει πιο βαθιά στους χαρακτήρες τους. Αντιθέτως έστω και παραπλεύρως στον χαρακτήρα του Τζο φάνηκε ότι του «κλάπηκε» η εφηβική ζωή και ζούσε σαν ενήλικας χωρίς να γίνει ποτέ ουσιαστικά ενήλικας. Εν τέλει, ο Μάιος δεν συνάντησε ποτέ τον Δεκέμβριο σε αυτή τη ταινία ούτε μέσω καθρεφτών.
Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου 2024
Πίσω από τις θημωνιές, [Σχολιασμός ταινίας]
Πίσω από τις θημωνιές, της Ασημίνας Προέδρου, μια πολυβραβευμένη ελληνική ταινία που θίγει κοινωνικά και πολιτικά θέματα της ελληνικής πραγματικότητας με στοιχεία νεορεαλισμού και έναν ιδιαίτερο τρόπο κινηματογραφικής αφήγησης. Η ιστορία είναι χωρισμένη σε τρία κεφάλαια, όσα και τα πρόσωπα της οικογένειας που πρωταγωνιστεί, πατέρας, μητέρα και κόρη όπου όλα κουμπώνουν στο τέλος σαν κομμάτια ενός παζλ και δείχνουν ολοκληρωμένα την εικόνα μιας θλιβερής επαρχιακής πραγματικότητας στα ελληνικά σύνορα χωρίς να επέρχεται λύτρωση. Τα οικονομικά αδιέξοδα του πατέρα, τα «κλειστά» μυαλά της μητέρας, τα μυστικά μιας καθυστερημένης ενηλικίωσης της κόρης βρίσκονται σε πρώτο πλάνο ενώ σε δεύτερο πλάνο ο ρατσισμός και το μεταναστευτικό δρουν καταλυτικά στις ζωές τους. Πίσω από τις θημωνιές, σαν να λέμε, κάτω από το χαλί κρύβουμε τα μικρά και τα μεγάλα εγκλήματα ως άτομα, ως οικογένειες, αλλά και ως κοινωνίες. Οι πολύ καλές ερμηνείες των ηθοποιών, Σταμουλακάτος (πατέρας), Ουζουνίδου (μητέρα), Λάβδα (κόρη), η φωτογραφία και η ρεαλιστική κινηματογράφηση με ιδιαίτερες γωνίες λήψης μας παραδίδουν μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ταινία και μας συστήνουν ξανά (μετά τη μικρού μήκους ταινία της: Red Hulk) την πολλά υποσχόμενη δημιουργό: Ασημίνα Προέδρου.
Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 2024
Δεν υπάρχει κακό [Σχολιασμός ταινίας]
Δεν υπάρχει κακό (There is no evil), βραβευμένη ιρανική ταινία του Ρασούλοφ, ενός σκηνοθέτη που του έχουν απαγορέψει να γυρνά ταινίες στη χώρα του αλλά αυτός κρυφά διαμαρτύρεται και επαναστατεί με την τέχνη του προσφέροντάς μας βαθιά ουμανιστικές και αντικαθεστωτικές ιστορίες. Μη συνεχίσετε την ανάγνωση αν θέλετε να τη δείτε...
Σε αυτή την εξαιρετική ταινία παρακολουθούμε τέσσερις ιστορίες γύρω από τη θανατική καταδίκη που ισχύει ακόμα στο Ιράν. Στην πρώτη ιστορία, παρακολουθούμε την ανούσια καθημερινότητα ενός φιλήσυχου, ευγενικού ανθρώπου, τίποτα δεν σε προετοιμάζει (ούτε καν η σκηνή με τα φανάρια) για αυτό που θα ακολουθήσει. Στη δεύτερη, είσαι πιο προετοιμασμένος αλλά και πάλι σε εκπλήσσει. Ένας φαντάρος βασανίζεται ηθικώς μέχρι να πάρει την απόφαση ότι «μπορεί να το κάνει». Στην τρίτη, έχουν κατασταλάξει πια μέσα σου οι προθέσεις του σκηνοθέτη: Ένας νεαρός επισκέπτεται την κοπέλα του που έχει γενέθλια αφού πρώτα πλυθεί στο ποτάμι για να εξαγνιστούν οι αμαρτίες του. Στην τελευταία καταλήγει ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος ακόμα κι αν πρέπει να «θυσιάσεις» το παιδί σου και να κάνεις φίλη μια αλεπού...
Μια πράξη έχει συνέπειες, όχι μόνο μεταξύ του θύτη και του θύματος αλλά τα απόνερά της φτάνουν και στον περίγυρο αυτών. Όταν δε η πράξη είναι νόμος του κράτους που απαιτεί την εμπλοκή σου στην αφαίρεση ζωής τότε μπορεί να «πνιγούν» και να καταστραφούν και άλλες ζωές. Ένα καθεστώς που υπονομεύει με αυτόν τον τρόπο την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και θέτει την ηθική του ανθρώπου σε διαπραγμάτευση είτε είναι απολυταρχικό είτε δημοκρατικό «μολύνει» κάθε κύτταρο της ανθρώπινης ακεραιότητας και συνείδησης. Δεν υπάρχει κακό … μόνο αν του επιτραπεί η είσοδος.
Τετάρτη 24 Ιανουαρίου 2024
Poor things, [Σχολιασμός ταινίας]
Παρασκευή 12 Ιανουαρίου 2024
Η Ανατομία μιας πτώσης [Σχολιασμός ταινίας]
Η Ανατομία μιας πτώσης της Ζιστίν Τριέ. Μια ταινία με έξοχο σενάριο που πανάξια κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες. Ένα δικαστικό δράμα και όχι μόνο, θα λέγαμε ένα οικογενειακό δράμα, που σε κάνει να μην σε νοιάζει, στο τέλος, τι έγινε ακριβώς γιατί έχεις ήδη «χορτάσει»από τους εξαιρετικούς διαλόγους που ανατέμνουν τον γάμο του ζευγαριού, χωρίς αναισθητικό, και με το δίκιο να πηγαίνει μια στον έναν, μια στον άλλον, σαν μπαλάκι του πινγκ πονγκ. Ακόμα και η γλώσσα (δεν μιλούν στη μητρική τους γλώσσα) που χρησιμοποιούν φαίνεται να υπονομεύει την επικοινωνία τους η οποία αποτελεί το βασικό θεμέλιο στις ανθρώπινες σχέσεις. Καταλυτικό στοιχείο στην «πτώση» αυτού του γάμου είναι το παιδί που δεν μπόρεσε να χωρέσει ανάμεσα στις φιλοδοξίες και στις τύψεις τους. Το παιδί είναι αυτό που τελικά βγάζει την ετυμηγορία και καθορίζει την έκβαση της ιστορίας. Η σκηνοθέτης, γνωρίζοντας ότι διαθέτει ένα δυνατό όπλο, το σενάριο, δεν βιάζεται να περάσει από το ένα πλάνο στο άλλο, μένει και παρατηρεί την έκφραση, τη χειρονομία τη λεπτομέρεια, τους ήχους αποτρέποντας τον θεατή να βγάλει εύκολα συμπεράσματα μιας και η αλήθεια των σχέσεων συγκρούεται με την αλήθεια του καθενός και η «ανατομία» της είναι πολύ δύσκολη υπόθεση.