Σάββατο 25 Δεκεμβρίου 2021

Κινούμενη άμμος [Κριτική σειράς]

QuickSand     NETFLIX

Κινούμενη άμμος, σουηδική σειρά 6, 45λεπτων, επεισοδίων που τη παρακολουθείς με ενδιαφέρον και σκέφτεσαι πόσο εύκολα μπορεί να παρασυρθεί μια έφηβη και, από συμπόνοια και καλές προθέσεις, να βρεθεί κατηγορούμενη για φόνο! Ξεκινάει η σειρά με τη σκηνή του μακελειού σε μια σχολική τάξη και με αναδρομή στο παρελθόν βλέπουμε τι προηγήθηκε για να φτάσει ο φίλος της κοπέλας να μπει στη τάξη και να αρχίζει να πυροβολεί όποιον ήταν μέσα και η κοπέλα να τον «ακολουθεί»...

Κυριακή 19 Δεκεμβρίου 2021

Καρτ Ποστάλ [Κριτική σειράς]

 Ολοκληρώθηκε η σειρά "Κάρτ Ποστάλ"  12 επεισοδίων της ΕΡΤ (ΕΡΤFLIX) και άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις! Η σειρά βασίζεται στα βιβλία της Βρετανίδας συγγραφέως Βικτόρια Χίσλοπ, «Cartes Postales from Greece» και «The Last Dance».Τα επεισόδια είναι αυτοτελή με έναν βασικό ήρωα τον Ανδρέα Κωνσταντίνου που παίζει  τον Έλληνα αρχαιολόγο Τζόζεφ ο οποίος γυρνάει στην γενέτειρα του την Κρήτη για ανασκαφές και τελικά πέρα από τα αρχαία που ανακαλύπτει, ανακαλύπτει ιστορίες ανθρώπων που νιώθουν έντονα το κάθε συναίσθημα και τον κάνουν να καταλάβει την ανθρώπινη αδυναμία, να αποδεχτεί τις δικές του  απογοητεύσεις και να τις ξεπεράσει!

Τετάρτη 15 Δεκεμβρίου 2021

Τα Γεγονότα [Κριτική Θεάτρου]

 Το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου έφερε στην πόλη μας για τρεις μέρες την εξαιρετική παράσταση «Τα γεγονότα» του Ντέιβιντ Γκρέιγκ σε μετάφραση- σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ραπτοτάσιου. Είναι παράσταση της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής σε περιοδεία με την εξής ιδιαιτερότητα: Συμμετέχει κάθε φορά μια τοπική χορωδία! Τη Κυριακή, που παρακολούθησα εγώ τη παράσταση, στο Δημοτικό Θέατρο Αγρινίου(12/12/2021) συμμετείχε η χορωδία του Μουσικού Σχολείου Αγρινίου με την Άννα Πανοπούλου στη διεύθυνση της χορωδίας! Ξεκινάμε λοιπόν με αυτή την ενδιαφέρουσα σύμβαση! 

Κυριακή 5 Δεκεμβρίου 2021

Μέθοδος Κομίνσκι [Κριτική σειρας]


Μέθοδος Κομίνσκι, μια απολαυστική σειρά στο NETFLIX τριών κύκλων αλλά με 6-8 20λεπτα επεισόδια σε κάθε κύκλο! Πρωταγωνιστούν ο Μάικλ Ντάγκλας και ο Άλαν Άρκιν αλλά παρελαύνουν και η Κάθλιν Τέρνερ, ο Ντάνι ντε Βίτο και ο Μόργκαν Φρίμαν! Η σειρά έχει βραβευτεί δικαίως με χρυσή σφαίρα Α αντρικού ρόλου και χρυσή σφαίρα καλύτερης κωμικής σειράς. Παρουσιάζει τα προβλήματα της τρίτης ηλικίας με τόσο ωραίο, αυτοσαρκαστικό τρόπο που χαίρεσαι να τα παρακολουθείς και να μένεις με ένα χαμόγελο στα χείλη σε κάθε σκηνή αλλά και να γελάς αβίαστα σε πολλά σημεία! Ο Μάικλ Ντάγκλας και ο Άλαν Άρκιν είναι εξαιρετικό δίδυμο. Παίζουν τους κολλητούς φίλους που αντιμετωπίζουν τα προβλήματα τους μαζί, στηρίζουν ο ένας τον άλλον και είναι πάντα εκεί ο ένας για τον άλλον! Η φιλία τους είναι βαθιά και το δέσιμο τους αδιάσπαστο κι ας είναι εντελώς διαφορετικοί χαρακτήρες! Οι διάλογοι τους είναι τόσο πνευματώδεις, με αυτοσαρκασμό, κυνισμό αλλά και με απίστευτη αγάπη ο ένας για τον άλλον που ανυπομονείς ποτέ θα έρθει η σκηνή που είναι μόνο οι δυο τους και συζητάνε! Ο Άρκιν όσο πιο κυνικός και βιτριολικός γίνεται τόσο πιο πολύ τον λατρεύεις! Και όταν συνειδητοποιείς από την αρχή του τρίτου κύκλου ότι δεν συμμετέχει σε αυτόν, πραγματικά στενοχωριέσαι, μην πω, θρηνείς πραγματικά! Ευτυχώς η Κάθλιν Τέρνερ που παίζει την πρώην γυναίκα του Ντάγκλας αναπληρώνει κάπως το κενό και στέκεται σαν αντράκι και σαν φιλαράκι δίπλα στον πρώην άντρα της, μιας και τους ενώνει ο ίδιος σκοπός, ο γάμος και η ευτυχία της κόρης τους! 

Ας δούμε λοιπόν και κάτι άλλο πέρα από μελοδράματα, θρίλερ, περιπέτειες και εγκλήματα γιατί όταν μια κοινωνική-κωμική σειρά μπορεί να σου κρατήσει τόσο αμείωτο το ενδιαφέρον και να θες να κλείσεις τη μέρα σου γλυκά ή έστω γλυκόπικρα βλέποντας δυο ηλικιωμένους μόνο να συζητάνε τότε μπορούμε να πούμε ότι εδώ υπάρχει κάτι δυνατό, κάτι που αξίζει πραγματικά!

Σάββατο 20 Νοεμβρίου 2021

MAID [Κριτική Σειράς]

 

MAID, mini σειρά 10 επεισοδίων στο Netflix με την Μάργκαρετ Κουάλεϊ κόρη της Άντι ΜακΝτάουελ! Μαμά και κόρη υποδύονται τη μαμά και κόρη και στη σειρά με πρωταγωνίστρια τη κόρη που είναι εκπληκτική! Δεν μπορείς να πάρεις τα μάτια σου από πάνω της! Πέρα από το γεγονός ότι είναι πανέμορφη, το ότι παίζει τόσο φυσικά και βγάζει όλα τα συναισθήματά της με τα μάτια της, με τη καταπληκτική μπάσα φωνή της αλλά και με τη γλώσσα του σώματος της που τόσο περίτεχνα χρησιμοποιεί είναι αξιοθαύμαστο και μας αυξάνει τις προσδοκίες για το τι μας επιφυλάσσει στο μέλλον! 
Η σειρά είναι τόσο καλά σκηνοθετημένη με ένα πολύ καλό, ρεαλιστικό σενάριο που παρουσιάζει τον αγώνα μιας νεαρής απένταρης μαμάς να "δραπετεύει" μαζί με το τρίχρονο κοριτσάκι της από μια κακοποιητική σχέση, τον αγώνα επιβίωσης της, χωρίς μελόδραμα, χωρίς υπερβολές αλλά και χωρίς να εκβιάζει σε κανένα σημείο το συναίσθημα αφού δεν κολλάει στις λεπτομέρειες παρά μόνο στην ουσία! Και ποια είναι η ουσία;

Μια γυναίκα σε μια κακοποιητική σχέση δεν πρέπει να σταματά να παλεύει για την "απελευθέρωση" της, όσα εμπόδια κι αν σταθούν μπροστά της, όσες φορές κι αν πέσει στο πηγάδι της απελπισίας (εξαιρετικό το προτελευταίο επεισόδιο, με ευφυέστατη σκηνοθεσία) κάθε φορά πρέπει να σηκώνεται όρθια ως γυναίκα, ως μάνα για τον αυτοσεβασμό της, την αξιοπρέπεια της αλλά και για το καλό του παιδιού της! Η νέα γενιά παρουσιάζεται πιο ώριμη σε αυτά τα θέματα και βάζει τα γυαλιά στις παλιότερες γενιές που παλινδρομούν συνεχώς μπρος- πίσω με αποτέλεσμα να μένουν στάσιμες και εγκλωβισμένες σε φαύλο κύκλο!  Η Άντι ΜακΝταουελ μας συστήνει την κόρη της στη σκηνή και εμείς τη χειροκροτούμε και τη καλωσορίζουμε!

Δευτέρα 15 Νοεμβρίου 2021

The harder they fall [Κριτική ταινίας]


Τhe harder they fall, ταινία στο Netflix. Ενώ θα μπορούσε να είναι ένα πολύ καλό σύγχρονο γουέστερν διαθέτοντας όλα τα υλικά -όπως πολύ καλούς ηθοποιούς (βλέπε Ίντρις Έλμπα), καταπληκτικά σκηνικά (βλέπε την πόλη των λευκών), πανέμορφα κοστούμια, ωραία μουσική, με σκηνές μάχης σαν να είναι χορογραφημένες «αγγίζοντας» το μιούζικαλ, αξιοπρόσεκτοι «γραφικοί»χαρακτήρες- παρ’ όλα αυτά δεν τα κατέφερε... Το σενάριο και η μεγάλη της διάρκεια «σκότωσαν» την αξία της...

Τρίτη 2 Νοεμβρίου 2021

CODA vs BELIER [Κριτική ταινιών]

VS
CODA vs Belier
La familie Belier: Γαλλική ταινία 2014
CODA: Aμερικάνικη ταινία 2021 remake της γαλλικής La familie Βelier
Το θέμα τους είναι ένα έφηβο κορίτσι που θέλει να ακολουθήσει το όνειρο της, να ασχοληθεί με τη μουσική και συγκεκριμένα με το τραγούδι αλλά η οικογένεια της την έχει απόλυτα ανάγκη γιατί είναι το μόνο ακούον άτομο στην οικογένεια που μπορεί να βοηθήσει στην επικοινωνία με τους άλλους, είναι η φωνή τους! 
Κατά τη γνώμη μου δεν συγκρίνεται η μία με την άλλη! Μακράν καλύτερη η γαλλική σε όλα τα επίπεδα σε σενάριο, σκηνοθεσία, ερμηνείες! Ακόμα και το τραγούδι στο τέλος είναι ανώτερο σε σχέση με το αμερικάνικο! Το τραγούδι αλλά και πως το ερμηνεύει η Γαλλίδα ηθοποιός Λουάν Εμερά οδηγεί αβίαστα στη κορύφωση της ταινίας και ωθεί το θέμα της ταινίας ακόμα πιο πέρα: στον απογαλακτισμό των εφήβων και στο άνοιγμα των φτερών τους μακριά από τα δεσμά της οικογένειας! Κάτι που δεν συμβαίνει στο CODA στο ίδιο βαθμό! 
Ποια ταινία πιστεύετε ότι κέρδισε τα περισσότερα βραβεία σε φεστιβάλ;
Κι όμως το CODA κέρδισε όλα  τα μεγάλα βραβεία στο φεστιβάλ Sundance: Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής για Αμερικανικό Δράμα, το Βραβείο Κοινού, Βραβείο Σκηνοθεσίας για την Σιάν Χέντερ, αλλά και ένα ειδικό βραβείο της επιτροπής για το καστ! Από την άλλη η ταινία La Famille Belier κέρδισε ένα βραβείο στο Γαλλικό φεστιβάλ Σεζάν: Βραβείο για τη πιο υποσχόμενη ηθοποιό! Πως εξηγείται αυτό;

- Είναι πιο απαιτητικό το ευρωπαϊκό κοινό;

- Είναι πιο ευαισθητοποιημένο το αμερικανικό κοινό σε άτομα με ιδιαιτερότητες; (Στο καστ συμπεριέλαβαν πραγματικούς κωφάλαλους για αυτό προφανώς και το ειδικό βραβείο)

- Μήπως οι αμερικάνοι δεν είδαν το γαλλικό οπότε δεν έχασε στη σύγκριση το δικό τους;

- Μήπως η προώθηση (promotion) των αμερικάνικων ταινιών ακόμα και των ανεξάρτητων παραγωγών είναι σαφώς ανώτερη των ευρωπαϊκών παραγωγών;


Δεν ξέρω τι ισχύει από όλα αυτά αλλά αυτό που μπορώ να πω με σιγουριά  είναι ότι υπάρχουν πάμπολλα διαμαντάκια στον ευρωπαϊκό αλλά και ασιατικό κινηματογράφο που δεν τα παίρνουμε είδηση ενώ συνεχώς «βομβαρδιζόμαστε» με αμερικάνικες φόρμες ταινιών! Όχι ότι δεν περνάμε καλά με αυτές ... αλλά ...! 





Πέμπτη 28 Οκτωβρίου 2021

Ο Καστανάνθρωπος [Κριτική σειράς]

O Καστανάνθρωπος είναι μια δανέζικη σειρά 6 επεισοδίων στο Netflix βασισμένη στο best seller ομώνυμο βιβλίο του Soren Sveistrup. Πρόκειται για ένα καλογυρισμένο θρίλερ με πολύ καλή φωτογραφία, μουντή ατμόσφαιρα αλλά χωρίς να έχει να δώσει κάτι παραπάνω από άλλες σειρές ιδίου τύπου. Η σκιαγράφηση και στοιχειοθέτηση του προφίλ του κατά συρροήν δολοφόνου είναι μη πειστική αλλά ούτε υπάρχει εμβάθυνση και στους άλλους χαρακτήρες οι οποίοι προσφέρουν υποτονικές ερμηνείες χωρίς ένταση και βάθος! Μια σειρά που κερδίζει στο σύνολο αλλά χάνει στις λεπτομέρειες!


Σάββατο 9 Οκτωβρίου 2021

Το παιχνίδι του καλαμαριού [Κριτική σειράς]

The squid game του Hwang Dong-hyeok. Μια καταπληκτική σειρά 9 επεισοδίων που μας έσκασε σαν βόμβα από τη Νότια-Κορέα όπως έσκασαν και τα 'Παράσιτα' και τρελαθήκαμε με τον τρόπο που παρουσιάζουν τους προβληματισμούς τους οι Νότιο Κορεάτες! Η ιδέα πάνω στην οποία στηρίζεται η σειρά μπορεί να μην είναι πρωτότυπη (βλέπε hunger games) αλλά το πως είναι στημένη σκηνοθετικά, σεναριακά και ερμηνευτικά μας κάνει να τη παρακολουθούμε σαν να μην έχουμε ξαναδεί κάτι παρόμοιο! Το παιχνίδι του καλαμαριού δεν μένει στη δράση και στις ανατροπές αλλά προχωρά και διερευνά τις ανθρώπινες σχέσεις εις βάθος με όλα τα διλήμματα που τίθενται πάνω στη φιλία, στην οικογένεια, στην αξιοπρέπεια και γενικά στις ανθρώπινες αξίες! 

Που μπορεί να φτάσει ένας άνθρωπος προκειμένου να κερδίσει ένα υπέρογκο ποσό; Πόσες επιλογές μας αφήνει μια καπιταλιστική κοινωνία στο κυνήγι του χρήματος και πόσο δυνατός και σταθερός στις αξίες του μπορεί να σταθεί ένας άνθρωπος για να μη παρασυρθεί σε αυτό το «παιχνίδι» των επίπλαστων αναγκών και ικανοποίηση αυτών με όλο και περισσότερο χρήμα; Πως να κρατήσεις την ανθρωπιά σου όταν βρίσκεσαι σε καταστάσεις που πρέπει να πατήσεις επί πτωμάτων για να προχωρήσεις σε μια άκρως ανταγωνιστική κοινωνία; Τι είναι η ζωή; Ένα παιχνίδι; Και ο άνθρωπος, το πιόνι του παιχνιδιού ενός σατανικού μυαλού που παίζει μαζί μας γιατί βαριέται; Και το πιο τρομαχτικό από όλα είναι ότι ο άνθρωπος φαίνεται να έχει ελεύθερη βούληση και επιλέγει να παίξει με το κακό! Το ότι προκύπτουν τόσα ερωτήματα και προβληματισμοί για το ανθρώπινο είδος από μια σειρά με καταιγιστική δράση τη καθιστά άκρως ενδιαφέρουσα και συναρπαστική! 

Η σκηνοθεσία είναι εξαιρετική με λήψεις που όχι μόνο στηρίζουν το σενάριο αλλά και το απογειώνουν σε πολλά σημεία, όταν μάλιστα συνηθίζεις και τη γλώσσα τότε απολαμβάνεις και τις καταπληκτικές ερμηνείες των ηθοποιών! Οι Κορεάτες κλείνουν το μάτι στη Δύση και δίνουν τη λύση στα προβλήματα της ανθρωπότητας: Καλοσύνη-Ανθρωπιά!

Σάββατο 2 Οκτωβρίου 2021

Η Θάλασσα [Κριτική βιβλίου]

Η Θάλασσα, του Μιχάλη Μακρόπουλου είναι μια νουβέλα, ποίημα! Ένας λόγος ποιητικός τόσο στον λυρισμό των εικόνων αλλά όσο και στη συμπύκνωση των νοημάτων σε τόσο μικρής έκτασης μυθοπλασία! Ο Μακρόπουλος σε αυτή τη νουβέλα μας εξηγεί, χωρίς να το επιδιώκει, τι είναι ποίηση, πως βλέπει ένας ποιητής τα πράγματα γύρω του, μέσω της ηρωίδας του και καταφέρνει εντελώς ποιητικά και αφαιρετικά με έναν γαλήνιο τρόπο να διηγηθεί μια δυστοπική και καταστροφολογική ιστορία, το τέλος του κόσμου αλλά και την αναγέννηση αυτού! Ο συγγραφέας, δίνοντας αξία και ψυχή στα άψυχα πράγματα που μας περιβάλλουν, μας επισημαίνει ότι μέσα σε έναν άνθρωπο υπάρχει όλη η ανθρωπότητα όπως μέσα σε ένα κουκούτσι υπάρχει ολόκληρο το δέντρο! Η ηρωίδα του δεν ανήκει στην οικογένεια της, ανήκει σε κάτι μεγαλύτερο, αποτελεί στοιχείο του σύμπαντος, της πλάσης!(διαφαίνεται από μέρους της μια απογοήτευση προς τη μητέρα της, δεν νιώθει το δέσιμο με αυτή για αυτό ψάχνει τη μητρική στοργή στην άλλη «μητέρα» στη πιο πλατιά που αγκαλιάζει τα πάντα, στη θάλασσα που καταστρέφει και γεννάει αεναώς!) Η κοπέλα αυτή λοιπόν, δεν έχει όνομα, δεν το χρειάζεται, βρίσκεται παντού, ταυτίζεται με όλα τα πράγματα «με τη πέτρα στη χούφτα της, το πουλί στο κλαδί, ένα σύννεφο, ένα κλειστό παράθυρο...» γιατί αναγνώριζε στα πάντα ένα βάθος! «Μια πέτρα δεν ήταν ποτέ απλώς μια πέτρα. Ένα πουλί δεν ήταν ποτέ απλώς ένα πουλί. Ένα σύννεφο δεν ήταν απλώς ένα περαστικό σύννεφο». Αυτό δεν κάνει κι ένας ποιητής;