Ένα μικρό μυθιστόρημα σε έκταση αλλά αρκετά βαθύ σε ανάλυση ψυχής που διαβάζεται εύκολα με λόγο απλό αλλά βαθυστόχαστο σε αρκετά σημεία. Μια οικογένεια, ο άντρας, η γυναίκα και τα δυο τους παιδιά, όλες πονεμένες ψυχές μετά την απιστία του άντρα, την εγκατάλειψη τους από αυτόν για τέσσερα χρόνια και μετά την επιστροφή του και την επανασύνδεση της οικογένειας. Κάθε πράξη και μια συνέπεια που πρέπει να αξιολογηθεί. Ένα τίμημα που πρέπει να πληρωθεί. Παρουσιάζονται λοιπόν οι οπτικές γωνίες όλων των μελών και αυτό το καθιστά ολοκληρωμένο και σημαντικά ενδιαφέρον. Το βιβλίο ξεκινάει με το πως το βίωσε η γυναίκα ξεδιπλώνοντας τον πόνο της, στη συνέχεια απολογείται ο άντρας ο οποίος συνειδητοποιεί τον πόνο που προκάλεσε κυρίως στη γυναίκα του αλλά κανείς από τους δυο δεν συνειδητοποιεί πως το βίωσαν τα παιδιά για αυτό και στο τέλος έρχονται τα παιδιά σαν τυφώνας που καταστρέφει ότι βρει στο διάβα του. Τα κορδόνια, σε αυτή την οικογένεια, δεν είναι λοιπόν αρκετά να δέσουν αυτές τις ψυχές ενωμένες και αγαπημένες και να πορευτούν στη ζωή αλώβητες παρά τα λάθη και τις αδυναμίες τους. Λύνονται με το παραμικρό και κάνουν τα πατήματα τόσο αβέβαια και ασταθή που προτιμάς να πετάξεις τα παπούτσια, όπως έκαναν τα παιδιά, που κατέστρεψαν ότι τους δέσμευε με το παρελθόν με την ελπίδα μήπως ξαναχτιστεί κάτι καινούριο πιο σταθερό, πιο αληθινό.
Τετάρτη 5 Ιουλίου 2023
Σάββατο 24 Ιουνίου 2023
Breaking Bad [Κριτική σειράς]
Ως λάτρης των ταινιών και όχι ιδιαίτερα των σειρών ειδικά αυτών με τους πολλούς κύκλους αποφασίζω πιο εύκολα να παρακολουθήσω μίνι σειρές παρά «μαραθώνιες» που ξεχνούν να τελειώσουν. Οι τελευταίες θεωρώ ότι μου στερούν την ελευθερία μου, με δεσμεύουν, με υπνωτίζουν και από ότι διαβάζω κριτικές άλλων είναι αδύνατον να μην πλατιάσουν και δεν γίνεται να είναι όλοι οι κύκλοι εξίσου καλοί, αναγκαστικά «τραβιούνται» μέχρι να «ξεχειλώσουν». Συνεχίζεις όμως να τις παρακολουθείς γιατί έχεις αγαπήσει τους ήρωες και δεν μπορείς να τους παρατήσεις όσο κι αν δεν σου τραβούν πια τόσο το ενδιαφέρον. Και έρχεται μια παλιά σειρά που δεν αποφάσιζα να τη ξεκινήσω για τους παραπάνω λόγους η οποία αποτελεί τόσο θαυμαστή εξαίρεση που επιβεβαιώνει ακόμα περισσότερο τον κανόνα.
Και δεν είναι άλλη από το Breaking Bad. Πήρα λοιπόν την απόφαση να τη ξεκινήσω, σε μια στιγμή αδυναμίας, χωρίς ιδιαίτερη λαχτάρα παρότι τα διθυραμβικά σχόλια και τις κριτικές που έχουν γραφτεί αλλά και τα βραβεία που έχει πάρει. Στην αρχή, δεν με ενθουσίασε ιδιαίτερα και μάλιστα αναρωτιόμουν μα γιατί τόσο ντόρος. Όσο προχωρούσε όμως γινόταν όλο και πιο ενδιαφέρουσα μέχρι που συνειδητοποίησα ότι πρόκειται για μια πολύ αξιόλογη σειρά με άρτια σκηνοθεσία, έξυπνο σενάριο, καταπληκτικές ερμηνείες. Το χτίσιμο του ρόλου του κεντρικού ήρωα (Γουόλτερ Γουάιτ) από έναν απλό καθηγητή χημείας που δεν τον υπολογίζει κανείς σε έναν εγκέφαλο της «βιομηχανίας ναρκωτικών» που ξεγλιστράει από όλα τα καρτέλ ναρκωτικών και από τη δίωξη ναρκωτικών είναι υποδειγματικό και ευφυές. Η μεταστροφή του στοιχειοθετείται άψογα όπως και ο χαρακτήρας του συνεταίρου του, Τζέσι Πίνκμαν, ως πιο ευαίσθητου και παρορμητικού που εκδηλώνει άμεσα τα συναισθήματα του και κρατάει, δραματικά, όσο μπορεί, την ανθρωπιά του μέχρι τέλους παλεύοντας να μην περάσει ολοκληρωτικά στη σκοτεινή του πλευρά. Κάτι που δεν προσπαθεί να αποφύγει ο συνεργάτης του: Η σταδιακή καταβύθιση του Γουόλτερ στη σκοτεινή του πλευρά είναι απολαυστική και αντί να τον κατακρίνουμε για τις πράξεις του, συμπάσχουμε μαζί του, αγωνιούμε για αυτόν, θαυμάζουμε την εξυπνάδα του και εν τέλει τον λατρεύουμε «παραβιάζοντας» την ηθική μας και ότι θεωρούμε καλό και σωστό! Αυτό ακριβώς πετυχαίνει το άρτιο και άψογο χτίσιμο χαρακτήρα που πατάει σε ένα σενάριο δομημένο σε πολλά επίπεδα πέρα από τη περιπέτεια και τη δράση. Τίποτα λοιπόν περιττό σε αυτή τη σειρά, τίποτα υπερβολικό ή ανεδαφικό, όλα σκηνοθετημένα και ερμηνευμένα άψογα και ένα φινάλε όπως θα έπρεπε για μια σειρά που σεβάστηκε τόσο πολύ τους τηλεθεατές της μα πιο πολύ τον εαυτό της. Αν θέλετε να δείτε μόνο μία σειρά με αρκετούς κύκλους γιατί δεν θέλετε δέσμευση ή εκπτώσεις, καθώς προχωράει, τότε δείτε μόνο το Breaking Bad. Φτάνει και περισσεύει, προς το παρόν...
Δευτέρα 1 Μαΐου 2023
Καλή τύχη Λίο Γκράντε [Κριτική ταινίας]
Παρασκευή 14 Απριλίου 2023
Έτερος εγώ: Νέμεσις [Κριτική σειράς]
Επήλθε η ολοκλήρωση της σειράς "Έτερος εγώ" με λιγότερη δράση, λιγότερο σασπένς, χωρίς ιδιαίτερες ανατροπές και με συνειδητοποίηση του μάταιου αγώνα εκρίζωσης του κακού μέσω του συστήματος αλλά με μια αμυδρή ελπίδα μέσω της μονάδας.
Κυριακή 26 Φεβρουαρίου 2023
Τα πνεύματα του Ινισέριν [Κριτική ταινίας]
Τα πνεύματα του Ινισέριν, ταινία του Μάρτιν ΜακΝτόνα με τους Κόλιν Φάρελ και Μπρένταν Γκλίζον. Το απολαυστικό «ζευγάρι» της ταινίας «Αποστολή στην Μπριζ» πρωταγωνιστεί και στα «Πνεύματα» και είναι σαν να τους παρακολουθούμε γερασμένους πια να έχουν αποσυρθεί στο απομονωμένο χωριό τους και να ζουν ως παλιόφιλοι με ένα ιδιαίτερο αλλά και χολερικό δέσιμο μεταξύ τους. Μέχρι που ο ένας από τους δύο αποφασίζει να ξεκόψει απότομα, χωρίς λόγο, από τον άλλον και είναι τόσο αποφασισμένος που κόβει κυριολεκτικά και μεταφορικά ότι τον συνδέει με τη βαρεμάρα και το ανικανοποίητο της ύπαρξης του! Εξαιρετικές ερμηνείες, πανέμορφη φωτογραφία και ατμόσφαιρα που ταιριάζει απόλυτα με την υπαρξιακή «μουντίλα» των χαρακτήρων. Αλλά μέχρι εκεί... Δυστυχώς δεν εντόπισα τα πολυεπίπεδα της ταινίας κατά τη θέασή της και όταν εκ των υστέρων διάβασα για τις αλληγορίες και τους συμβολισμούς της με τον εμφύλιο πόλεμο της Ιρλανδίας κάπως τα πράγματα μπήκαν στη θέση τους. Αλλά και πάλι τίθεται το ερώτημα: προκειμένου να φανεί ο παραλογισμός, η φρίκη και η τραγωδία ενός εμφυλίου πολέμου πρέπει να θυσιαστεί, σεναριακά, ο ιερός θεσμός της φιλίας και δη της αντρικής φιλίας, να ακυρώνεται έτσι μια βαθιά διαπροσωπική σχέση, να υποτιμάται η καλοσύνη και να προβάλλεται η αναίτια απόρριψη συντροφικότητας και η επακόλουθη εκδίκηση εκατέρωθεν; Κάπου χάθηκα..
Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2023
Το τρίγωνο της θλίψης [Κριτική ταινίας]
Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2023
Οι άνθρωποι στα δέντρα [Κριτική βιβλίου]
Οι άνθρωποι στα δέντρα, της Hanya Yanagihara. Πολύ καλό βιβλίο, με διεισδυτικό λόγο ουσιαστικό και βαθύ στη ψυχογράφηση χαρακτήρων αλλά και στις περιγραφές άγριων τοπίων, ανθρώπων-ζώων. Παρακολουθούμε τη ζωή ενός γιατρού - ερευνητή που βραβεύτηκε με Νόμπελ ιατρικής γιατί ανακάλυψε μια φυλή σε απομονωμένο νησί που κάποιοι από αυτούς ζούσαν για αιώνες λόγω της κατανάλωσης μιας σπάνιας χελώνας εξηγώντας έτσι το σύνδρομο της Σελήνης: Μια πάθηση που δεν γερνούν τα κύτταρα αλλά εκφυλίζεται ο νους με την πάροδο του χρόνου. Και ενώ η συγγραφέας μας γνωστοποιεί εξαρχής ότι ο γιατρός αυτός έχει κατηγορηθεί για σεξουαλική κακοποίηση ενός από τα 43 (!) παιδιά που υιοθέτησε από τους ανθρώπους αυτού του νησιού, μας συστήνει ένα λαμπρό μυαλό, έναν επιστήμονα, έναν σπουδαίο άνθρωπο που μας προκαλεί θαυμασμό και ενδιαφέρον για την πορεία της ζωής του και καταφέρνει σε όλη τη διαδρομή αυτής της καθηλωτικής ιστορίας να ξεχνάμε και να μην πιστεύουμε τον λόγο γιατί έχει κατηγορηθεί και φυλακιστεί για δυο χρόνια! Με έξυπνο τέχνασμα στο τέλος, μαθαίνουμε την αλήθεια αφήνοντας μας μόνους χωρίς καμμία βοήθεια (σαν να μας σπρώχνει στο κενό) και κατά συνέπεια ελεύθερους να κρίνουμε ή να κατακρίνουμε αυτόν τον άνθρωπο! Σπουδαία εξιστόρηση γεγονότων, ζωντανές περιγραφές της ζούγκλας και της ζωής σε αυτήν, κατάδυση στην ανθρώπινη ψυχή, τα αναπόφευκτα και οι ανθρώπινες ατέλειες, όλα τα στοιχεία αυτά συνθέτουν ένα εξαιρετικό βιβλίο που ανεβάζει τους ανθρώπους στα δέντρα αντί να τους αφήνει βολεμένους κάτω και μέσα στον υποτιθέμενο και επίπλαστο πολιτισμό τους!
Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου 2023
Τα πάντα όλα [Κριτική ταινίας]
Everthing, everywhere all at once, (Τα πάντα όλα) ταινία των Ντάνιελ Κουάν και Ντάνιελ Σάινερτ και οι δύο μαζί αυτοαποκαλούνται Ντάνιελς. Μια εντελώς παλαβή ταινία προτεινόμενη για 11 όσκαρ από τα οποία κατά τη γνώμη μου μόνο ένα είναι σίγουρο ότι πρέπει να της δοθεί: αυτό του μοντάζ! Πρόκειται για την Έβελιν (πολύ καλή η Μισέλ Γιο) εργαζόμενη, μητέρα, σύζυγος που προσπαθεί απελπισμένα να τα βγάλει πέρα σε όλους τους ρόλους της και επιστρατεύονται με κάποιο τρόπο όλες οι εκδοχές της από παράλληλα σύμπαντα για να τη βοηθήσουν. Εντελώς τρελή ταινία με κάποια αντιαισθητικά στοιχεία, χωρίς ταυτότητα ή μάλλον με πολλές ταυτότητες (δράμα, κωμωδία, περιπέτεια, επιστημονικής φαντασίας, όλα αυτά μαζί;) Είναι αριστούργημα ή μπαρούφα; Μάλλον μια συρραφή στοιχείων από διάφορες ταινίες που αγάπησαν οι δημιουργοί της και σκέφτηκαν να τα βάλουν όλα σε ένα μίξερ και να βγάλουν μόνο ένα στοιχείο. (Ακολουθεί σπόιλερ): Και αναρωτιέται κανείς, μα έπρεπε να μπερδέψουν τόσα στοιχεία, να επιστρατευτούν όλες οι εκδοχές μιας μάνας ώστε να μπορέσει να πει στην κόρη της ότι την αγαπά και θέλει να είναι πάντα δίπλα της; Τόσος ντόρος, τόσος σαματάς για κάτι που είναι σημαντικό μεν αλλά τόσο μονοδιάστατο δε, που δεν δικαιολογούνται οι τόσες διαστάσεις!
Τρίτη 27 Δεκεμβρίου 2022
Το θαύμα [Κριτική ταινίας]
Το θαύμα, ταινία του Σεμπάστιαν Λέλιο στο Netflix. Μια καλή ταινία που έχει να μας πει μια πολύ καλή ιστορία γιατί χωρίς ιστορίες είμαστε ένα τίποτα! Στο έτος 1860 σε ένα χωριό της Ιρλανδίας, μια νοσοκόμα (εξαιρετική η Φλόρενς Πιού) παρακολουθεί εναλλάξ με μια μοναχή ένα κορίτσι που έχει να φάει τέσσερις μήνες και είναι υγιής. Κρατάει τις σημειώσεις της φτιάχνοντας τη δική της ιστορία γιατί πρέπει να λογοδοτήσει στην επιτροπή που της ανέθεσε αυτό το έργο για το τι συμβαίνει με αυτό το παιδί! Ο σκηνοθέτης χτίζει την ιστορία του αργά, ατμοσφαιρικά με χαρακτήρες που ο καθένας ξεχωριστά κουβαλάει τον πόνο του, τον δικό του σταυρό! Θρησκεία, επιστήμη, πίστη είναι η «ιστορία» του καθενός και μια αφηγήτρια-συγγραφέας που μας αποκαλύπτει ότι ακόμα και αυτή η ιστορία που περιλαμβάνει όλες τις άλλες είναι ιστορία μιας ταινίας που καλείσαι να την πιστέψεις γιατί οι χαρακτήρες της την πιστεύουν! Η αρχική, η τελική καθώς και μια ενδιάμεση σκηνή μας αποκαλύπτει ευφυώς τη φιλοσοφία της ταινίας! Αλλεπάλληλα τα στρώματα αλήθειας που για να τη βρει ο καθένας μας και να σωθεί πρέπει να πιστέψει σε ένα ψέμα ή στη δική του αλήθεια!
Σάββατο 10 Δεκεμβρίου 2022
Inside man [Κριτική σειράς]
Inside man, σειρά 4 επεισοδίων Netflix. Ο καθένας μας μπορεί να γίνει δολοφόνος αρκεί μια ατυχία και μια κακή μέρα! Γύρω από αυτό περιστρέφεται η σειρά αυτή παρωδώντας και αποδομώντας όχι το έγκλημα αλλά τον άνθρωπο που το διαπράττει και κυρίως τον «καθώς πρέπει» άνθρωπο ή τον υπεράνω πάσης υποψίας ή ακόμα και έναν έφηβο, ένα καλό παιδί που ανυποψίαστο για ότι συμβαίνει γύρω του μπορεί να φτάσει στα άκρα! Αν αυτή η σειρά δεν είχε τόσες υπερβολές και μάλιστα «χαζές» υπερβολές που υποτιμούν πραγματικά τη νοημοσύνη του τηλεθεατή, εμπόδια που δεν σε αφήνουν να την απολαύσεις ουσιαστικά παρά μόνο επιφανειακά τότε θα μιλούσαμε για μια καταπληκτική παρωδία του εξής: μη νομίζεις ότι θα είσαι ασφαλής ηθικά, ακέραιος και σωστός για πάντα γιατί ανά πάσα στιγμή μπορείς να «κατρακυλήσεις στο υπόγειο» της ψυχής σου και να φονεύσεις όχι μόνο τις αρχές σου και την ηθική σου αλλά ακόμη και άνθρωπο! Η σειρά δεν αφήνει κανέναν ηθικά άμεμπτο, όλους τους χαρακτήρες της, όχι μόνο τους αυταπόδεικτους: τον καθηγητή εγκληματολογίας και δολοφόνο της γυναίκας του (πολύ καλός ο Στάνλεϊ Τούτσι) που υπερασπίζεται τις ηθικές αξίες, τον πάστορα (εξίσου πολύ καλός ο Ντέβιντ Τενναντ), τον serial killer (απολαυστικός ο Άτκινς Έστιμοντ) αλλά και τη δημοσιογράφο, ακόμα και το θύμα της ιστορίας, τους αποδομεί, τους «σκοτώνει» έναν έναν ηθικά και τους αφαιρεί κάθε δικαίωμα να κρίνουν τους άλλους! Κρίμα που αυτή η σειρά δεν μπόρεσε να σταθεί στη δική της «ακεραιότητα» με αυτές τις «ανυπέρβλητες» υπερβολές που δεν καταπίνονται εύκολα!